Stäng

Grundare

Robin Olofsson

robin@fofill.se

0707522613

Grundare

Victor Reljanovic

victor.reljanovic@fofill.se

0707784934

Gå tillbaka

5 skäl att äta rätt

1. Du blir piggare och gladare När du tränar frigör hjärnan dopamin, serotonin, noradrenalin och endorfiner – ämnen som bland annat ökar välbefinnandet, höjer vakenheten och motverkar depression. I vissa livsmedel finns ämnen med påverkar oss på liknande sätt – till exempel omega 3, magnesium och tryptofan – och genom att kombinera dem med träning får du alltså bästa effekt.

2. Du minskar risken för sjukdomar Fysisk aktivitet och goda matvanor förebygger många sjukdomar. Listan kan göras lång men några exempel som forskarna ofta nämner är olika typer av cancer, hjärt- och kärlsjukdomar som högt blodtryck och stroke, demens, depression samt metabola sjukdomar som fetma och typ 2-diabetes. En hälsosam livsstil kan dessutom göra att du lever längre.

3. Du stärker din hjärna Regelbunden träning ökar blodcirkulationen i hjärnan, vilket höjer hjärnans prestations- förmåga och gör det lättare för hjärnan att lösa problem. Även minne, inlärning och koncentrations- förmåga kan förbättras genom träning. Genom att undvika skräpmat och istället äta livsmedel som påverkar hjärnan positivt maxar du möjligheterna att bli både starkare och smartare!

4. Du kan lättare nå en hälsosam vikt Om du vill gå ner i vikt räcker det inte med att enbart träna. Det menar brittiska forskare, som har kommit fram till att det främst är dåliga matvanor med mycket socker och snabba kolhydrater som bidrar till västvärldens folkhälsoproblem med övervikt och fetma. För att nå en hälsosam vikt är det den gyllene kombinationen av rätt kost och regelbunden träning som ger resultat.

5. Du kan maxa dina träningsresultat För att uppnå och bibehålla träningsresultaten du drömmer om räcker det inte att fokusera på vad och när du tränar. Du bör också lägga stor vikt vid vad du äter, till exempel protein som hjälper till att bygga muskler och bra kolhydrater som hjälper dem att återhämta sig. Och framför allt bör du vara noga med när du äter – att äta rätt innan och efter ett pass ökar effekten av träningen. Fulfill your dreams! / Team FoFill